ویژگی‌های کودکان 1 تا 3 ساله و اصول تربیتی مؤثر

در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های مهم کودکان در دوره 1 تا 3 سالگی می‌پردازیم. همچنین، اصول تربیتی کلیدی برای این دوران حساس را به شما معرفی خواهیم کرد. از خیال‌پردازی زیاد کودکان تا اثرات تنبیه فیزیکی، همه این موضوعات به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را درباره توسعه و پرورش سالم کودکان در این سن بدست آورید.
وظایف والدین
2 دقیقه مطالعه
ویژگی‌های کودکان 1 تا 3 ساله و اصول تربیتی مؤثر

کودکان در این سن زیاد خیال‌پردازی می‌کنند و رفتار افراد را با شخصیت آن‌ها یکی می‌دانند. در این دوره، با هر اشتباهی خود را مسئول می‌دانند و تقلید از رفتار والدین و اطرافیان برای آن‌ها رایج است. همچنین، کودکان در این سن به محبت کردن به دیگران بسیار زود واکنش نشان می‌دهند. اگر آن‌ها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید، سریعاً شما را هم نوازش می‌کنند و می‌بوسند. همچنین، این کودکان وسایل بازی خود را به کسی نمی‌دهند زیرا حس مالکیت زیادی دارند.

اصول تربیت کودک:

  1. چون کودک در این سن خود را مسئول همه اشتباهات می‌داند، وقتی که کار اشتباهی می‌کند هرگز به او نگویید تو دختر یا پسر بدی هستی. بگویید تو دختر یا پسر خوبی هستی، اما این کارت اشتباه بوده. تو خودت دوست داشتنی هستی و من تو را دوست دارم. یعنی والدین باید شخصیت کودک را از رفتار او جدا کنند.
  2. زمانی که والدین اشتباه می‌کنند حتماً به کودک بگویند: "ما هم اشتباه کردیم".
  3. اگر والدین کار اشتباهی در قبال فرزند انجام دادند حتماً از او عذرخواهی کنند تا او نیز عذرخواهی کردن را یاد بگیرد.
  4. تا جایی که امکان دارد به درخواست‌های کودک پاسخ بدهند و او را مجبور به انجام کاری نکنند. چون کم کم احساسش نسبت به خودش بد و منفی می‌شود و خودش را فرد ضعیفی می‌داند.
  5. کودک را تنبیه فیزیکی نکنید. والدینی که کودک خود را تنبیه بدنی می‌کنند بخصوص 1 تا 3 ساله، در پایان 3 سالگی کودک به این نتیجه می‌رسد که خودش آدم خوبی است و بقیه بد هستند، بنابراین با تنبیه فیزیکی آسیب روانی به کودک وارد می‌شود. تنبیه کودک و یا تشویق کودک باید اصولی باشد. 
منبع: کتاب "پرورش، تعلیم و تربیت کودک تولد تا 3 سالگی"

مقالات مرتبط

اپلیکیشن روموکو

ما مطمئن هستیم که بهترین ایده ها را برای زمان بازی، محتوای جدید و بینش در مورد رشد کودک خود خواهید یافت.

دریافت از